Wat is Medical Taping?
Bij Medical Taping wordt uitgegaan van de gedachte dat bewegingen en spieractiviteit essentieel zijn voor het behouden van een goede gezondheid.Spieren zijn niet alleen belangrijk voor beweging, maar ook voor onder andere de bloed- en lymfecirculatie, de darmwerking, de ademhaling en de lichaamstemperatuur. Als de bewegingsfunctie van de spieren en gewrichtsbanden niet goed werkt, kunnen diverse klachten ontstaan. Met dit in gedachte werd een elastische tape ontwikkeld die de bewegingsfuncties van het lichaam kan ondersteunen, zonder daarbij bewegingen te beperken. Door op deze manier te behandelen wordt het lichaamseigen herstelproces op gang gebracht.

De elastische tape heeft een liftende werking op de huid, zorgt hierdoor voor drukvermindering, herstelt de bloedcirculatie en de afvoer van lymfe in het lichaam. Hierdoor neemt zwelling af en verminderen pijnklachten

In mijn praktijk maak ik gebruik van de beste merken tape, op basis van katoen met elastische vezels. De tape is huidvriendelijk, ventilerend en antiallergisch. De tape kan tot een week lang blijven zitten en is watervast.

Bij welke klachten kan Medical Taping worden gebruikt?

De toepasbaarheid van Medical Taping is groot. Onderstaand een greep uit de diverse mogelijkheden waar Medical Taping bij toepasbaar is:

• spierklachten
  • verrekking van gewrichtsbanden (bijvoorbeeld verstuikte enkel of kniebanden)
  • zwelling of blauwe plekken
  • nek, rug of schouderklachten
  • hoofdpijnklachten
  • (slijmbeurs) ontstekingen
  • menstruatieklachten
  • COPD en hooikoorts
  • sinusitis en astma
  • artrose
  • hielspoor en shin splint
  • carpaal tunnel syndroom
  • (poly) neuropathie
  • houdingscorrectie
  • obstipatie

De prijs van een Medical Taping is afhankelijk van de hoeveelheid tijd en de hoeveelheid tape die wordt gebruikt en varieert van € 5,00 tot € 20,00. Het is ook mogelijk een Medical Taping te combineren met een een lichaamsmassage van 30 minuten of een voetreflexbehandeling van 45 minuten. In combinatie met een lichaamsmassage van 30 minuten, krijgt u 50% korting op de prijs van de Medical Taping. Gecombineerd met een voetreflexbehandeling van 1 uur is de Medical Taping gratis.

Het kan nodig zijn om een aantal weken achter elkaar te tapen, zodat de klacht volledig verdwijnt. Wilt u weten of uw klacht met Medical Taping behandeld kan worden? Stuur een email naar info@natuurgeneespraktijk.nl

Wat is Cross Taping?

Met Cross taping worden triggerpoints/acupunctuurpunten, reflexzones, meridiaanpunten en lokale pijnpunten behandeld met speciale rastervormige cross tapes die 1,5 tot 2,5 cm groot zijn. Cross Taping wordt gebruikt om het zelfgenezend vermogen van het lichaam te stimuleren. Manueel wordt de juiste plaats bepaald voor het plakken van de Cross tapes. Meestal treedt direct een afname van de klachten op, zoals verbeterde beweeglijkheid en een duidelijke vermindering van pijnklachten.

Bij welke klachten kan Cross Taping worden gebruikt?

Cross taping wordt toegepast bij onder andere:

• fibromyalgie
  • hoofdpijnklachten en migraine
  • sinusitis en astma
  • allergieën
  • tinnitus
  • kaakontsteking
  • nervositeit en angst
  • artrose
  • insectenbeten
  • bronchitis
  • obstipatie
  • depressie
  • slaapproblemen
  • duizeligheid
  • stress
  • pijnlijke littekens
  • menstruatieklachten

De prijs van een Cross Taping behandeling van circa 20 minuten is € 12,50. De cross tape is watervast en de tapes laten pas los als het lichaam de tapes niet meer nodig heeft. Dit kan soms wel drie weken duren. Als de tapes na 10 dagen nog steeds vast zitten, is het goed om de tapes te laten verversen. Soms is het noodzakelijk om meerdere weken achter elkaar te tapen, zodat de klacht volledig verdwijnt.

Wilt u weten of uw klacht met Cross Taping behandeld kan worden? Stuur een email naar info@natuurgeneespraktijk.nl